Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

29.9.16

Ευρετήριο Συναισθημάτων. επαναξιολόγηση Δευτέρα 15/02/2021

Τα συναισθήματά μας είναι μηνύματα που λαμβάνουμε από τον εαυτό μας. Μας δίνουν πληροφορίες για τον τρόπο και το βαθμό που καλύπτουμε τις ανάγκες μας και πυροδοτούνται από συγκεκριμένα γεγονότα και σκέψεις.
Το πιο κάτω ευρετήριο περιλαμβάνει πολλές λέξεις και εκφράσεις που αναφέρονται σε συναισθήματα και συναισθηματικές καταστάσεις. Έχει σκοπό να μας βοηθήσει να εκφράσουμε αυτό που νιώθουμε λεκτικά και να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιό των συναισθημάτων μας.
Συναισθήματα που εκδηλώνουμε όταν οι ανάγκες μας καλύπτονται.

Αισθάνομαι ζεστασιά, θαλπωρή, οικειότητα, τρυφερότητα, στοργή
Ανοίγω, ανοίγει η καρδιά μου
Γλυκαίνομαι, αισθάνομαι ερωτισμό
Νιώθω ευλάβεια, κατάνυξη, λατρεία
Δένομαι, έρχομαι κοντά, νιώθω ενότητα, σύνδεση, ταυτίζομαι
Συγκινούμαι
Νοιάζομαι, συμπάσχω, αισθάνομαι συμπόνια, συμπάθεια, σπλαχνίζομαι
Παρηγορούμαι
Μαλακώνω
Είμαι παρών
Αισθάνομαι σταθερότητα, είμαι στο κέντρο μου, είμαι ψύχραιμος, έχω ισορροπία, είμαι ατάραχος
Προσηλώνομαι, απορροφώμαι

Είμαι σε ετοιμότητα, επαγρύπνηση
Αισθάνομαι αυτοπεποίθηση
Βεβαιώνομαι
Είμαι αποφασισμένος
Νιώθω περηφάνια, καμαρώνω, κολακεύομαι
Παίρνω θάρρος, εμψυχώνομαι, παίρνω δύναμη
Ελπίζω, αισθάνομαι αισιόδοξος
Ικανοποιούμαι, χορταίνω
Είμαι ευχαριστημένος
Είμαι χαρούμενος
Χαίρομαι
Νιώθω ευφορία, ευτυχία, ευδαιμονία, πληρότητα, αγαλλίαση, θαυμάσια, μεγαλείο
Ανεβαίνω, έχω κέφι, ευθυμώ.

Διασκεδάζω
Απολαμβάνω, ευχαριστιέμαι, τέρπομαι, γουστάρω, φτιάχνομαι
Ζωντανεύω, τονώνομαι, αναζωογονούμαι, ανανεώνομαι, νιώθω ανάταση, φρεσκάδα
Ενεργοποιούμαι, δραστηριοποιούμαι, κινητοποιούμαι
Είμαι πρόθυμος, έχω διάθεση, έχω όρεξη
Ενδιαφέρομαι, είμαι περίεργος, ιντριγκάρομαι
Ενθουσιάζομαι, παθιάζομαι, νιώθω ζέση, φλογίζομαι, εξάπτομαι, απογειώνομαι
Εκπλήσσομαι, μένω έκθαμβος, μένω άναυδος
Γοητεύομαι, μαγεύομαι
Θαυμάζω, εμπνέομαι
Αισθάνομαι δέος
Συναρπάζομαι, εξιτάρομαι, διεγείρομαι, ανάβω
Εκστασιάζομαι
Αισθάνομαι ελεύθερος, απελευθερώνομαι.

Ηρεμώ, χαλαρώνω, ησυχάζω, ειρηνεύω, γαληνεύω
Ανακουφίζομαι, ξαλαφρώνω, αποφορτίζομαι, λυτρώνομαι
Νιώθω ασφάλεια, σιγουριά, εφησυχάζω
Νιώθω ξεγνοιασιά, ανεμελιά
Νιώθω άνετα, ανάλαφρα
Αισθάνομαι ουδέτερα
Αισθάνομαι εμπιστοσύνη
Αισθάνομαι ευγνωμοσύνη
Αισθάνομαι εκτίμηση.

Συναισθήματα που εκδηλώνουμε όταν οι ανάγκες μας δεν καλύπτονται
Φοβάμαι, τρομάζω, τρέμω, τρομοκρατούμαι, παραλύω, κερώνω
Πανικοβάλλομαι, φρικάρω
Είμαι σε απόγνωση, είμαι σε αδιέξοδο, δεν ξέρω τι να κάνω
Ανησυχώ, έχω αγωνία, έχω έγνοια
Αγχώνομαι, στρεσάρομαι,
Ασφυκτιώ, πνίγομαι
Ταράζομαι, συγχύζομαι, αναστατώνομαι
Έχω ένταση, τσιτώνω
Έχω νεύρα, είμαι νευρικός
Ενοχλούμαι, δυσαρεστούμαι, σπάζομαι
Ερεθίζομαι
Εκνευρίζομαι
Νευριάζω, τσαντίζομαι, ζοχαδιάζομαι, τα παίρνω, κουρδίζομαι, φορτώνω, εξανίσταμαι
Πεισμώνω
Αγανακτώ
Θυμώνω, κοχλάζω, βράζω, δαιμονίζομαι, φρενιάζω, μανιάζω, βουρλίζομαι, φουντώνω, φουρκίζομαι, διαολίζομαι, εξαγριώνομαι, γίνομαι έξαλλος, γίνομαι έξω φρενών, οργίζομαι, τρελαίνομαι
Νιώθω αντιπάθεια, απωθούμαι
Αντιστέκομαι, αντιδρώ, αισθάνομαι απροθυμία
Νιώθω απέχθεια, αποστροφή, δυσφορία
Αηδιάζω, σιχαίνομαι, νιώθω αναγούλα, φρίττω
Αισθάνομαι περιφρόνηση
Αισθάνομαι μίσος, μνησικακία, εχθρότητα
Νιώθω απαίσια, νιώθω άθλια, νιώθω εφιαλτικά
Μπερδεύομαι, είμαι σε σύγχυση, χάνομαι

Απορώ
Παραξενεύομαι, σαστίζω, ξενίζομαι
Αιφνιδιάζομαι, ξαφνιάζομαι, κεραυνοβολούμαι, παθαίνω ψυχρολουσία
Σοκάρομαι, κουφαίνομαι
Μπλοκάρω, κολλάω, φρακάρω, βουβαίνομαι, αποσβολώνομαι, κοκαλώνω

Πελαγώνω
Αμφιβάλλω, γίνομαι καχύποπτος, γίνομαι δύσπιστος, υποψιάζομαι, ψιλιάζομαι
Επιφυλάσσομαι, είμαι συγκρατημένος

Προβληματίζομαι
Διχάζομαι, αμφιταλαντεύομαι, είμαι σε δίλημμα
Διστάζω, αισθάνομαι αβεβαιότητα
Αποξενώνομαι, χάνω την επαφή, αποκόπτομαι, απομακρύνομαι.

Απομονώνομαι
Κλείνομαι, κουμπώνομαι
Ψυχραίνομαι, κρυώνω, παγώνω
Αδιαφορώ, νιώθω απάθεια, στεγνώνω συναισθηματικά
Νιώθω μοναξιά
Νιώθω αμήχανα, άβολα.
Ντρέπομαι, κοκκινίζω
Αισθάνομαι αυτολύπηση
Έχω τρακ
Νιώθω ενοχή
Νιώθω τύψεις, το έχω βάρος.

Κουράζομαι, εξαντλούμαι, εξοντώνομαι, εξουθενώνομαι, καταβάλλομαι, ξεθεώνομαι
Αισθάνομαι κόπωση, ατονία, βαραίνω, χάνω την ενέργειά μου, νυστάζω
Αποβλακώνομαι, αποχαυνώνομαι, ζαλίζομαι
Αρρωσταίνω, φθείρομαι
Βαριέμαι, πλήττω, αισθάνομαι μονοτονία, νιώθω ανία
Μπουχτίζω, μπαϊλντίζω, μπαφιάζω, φλομώνω
Πονάω, αισθάνομαι οδύνη
Πληγώνομαι
Υποφέρω, βασανίζομαι, ταλανίζομαι, μαρτυράω
Κλονίζομαι, δοκιμάζομαι, δυσκολεύομαι, ζορίζομαι, ταλαιπωρούμαι.

Συντρίβομαι, ισοπεδώνομαι, καταρρέω, τσακίζομαι, σπάζω
Στεναχωριέμαι, λυπάμαι, θλίβομαι, νιώθω πίκρα, σκάω, φαρμακώνομαι
Είμαι κακόκεφος, έχω κατήφεια, δυσθυμία, μιζεριάζω
Μελαγχολώ, πέφτω, ψυχοπλακώνομαι, νιώθω κατάθλιψη, νιώθω κατατονία, μαραζώνω, μαραίνομαι, είμαι δυστυχισμένος, νιώθω μαυρίλα, αδειάζω, νιώθω κενό
Αποθαρρύνομαι, αποκαρδιώνομαι, είμαι απαισιόδοξος
Απελπίζομαι
Απογοητεύομαι, νιώθω πικρία
Ξενερώνω, χαλιέμαι
Αισθάνομαι ματαίωση, με πιάνει το παράπονο, frustration
Μετανιώνω

Πενθώ
Αισθάνομαι οίκτο, έλεος
Νιώθω ευάλωτος
Αισθάνομαι ανασφάλεια
Επιθυμώ, λαχταρώ, ποθώ, διψάω, λυσσάω, λιώνω, ψοφάω, έχω κάψα, έχω καψούρα
Νοσταλγώ, μισεύω
Ανυπομονώ, αδημονώ
Ζηλεύω
Φθονώ
ΠΗΓΗ: Η γλώσσα της καρδιάς.

Ένα αφιέρωμα σε όσες γυναίκες δεν έχουν ξεχάσει πως πάνω απ' όλα είναι γυναίκες. επαναξιολόγηση 15 /02 /2021

Φίλες και Φίλοι η σημερινή ανάρτηση είναι αφιερωμένη στις γυναίκες, στις γυναίκες που συνεχίζουν να είναι ερωτικές, ελκυστικές και κυρίως αυτές που δεν ξεχνούν τη θηλυκότητά τους. Σε όλες αυτές που με μια ματιά, η μ' ένα νάζι σε στέλνουν στο Ωνάσειο με κολπική μαρμαρυγή!! Χαλάλι τους!! Με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο Επικούρειος Πέπος. ΥΓ. Αυτή την περίοδο μια τέτοια θεά έχω στο ατελιέ ως μοντέλο και έχω ήδη ξεκινήσει να την ζωγραφίζω προκειμένου να μείνει στην ιστορία της ζωγραφικής.
Θηλυκότητα είναι η τέχνη του να συντηρείς εσκεμμένα κάποια χαρακτηριστικά, που για  αιώνες έχουν συνδεθεί με το γυναικείο φύλο, είτε ως μύθοι είτε ως παράδοση είτε ως προσδοκία, χωρίς να διακυβεύεται η προσωπικότητα και οι επιλογές, τη στιγμή, που η μάζα τα απαξιώνει ως αναχρονιστικά.


Θηλυκότητα είναι η τέχνη του να γίνεσαι ποθητή, αλλά όχι προκλητική, παίζοντας με τις ιδιότητες και αφήνοντας το αίσθημα του ανικανοποίητου, που θα κορεσθεί μόνο σταδιακά, αν κάποιος αποδειχθεί ικανός να σε κερδίσει.
Θηλυκότητα είναι η τέχνη της φιλαρέσκειας, δίχως έπαρση, της καλαισθησίας χωρίς εμμονή, της επίγνωσης των θέλω, χωρίς φλυαρία, ο συνδυασμός της τρυφερότητας με το δυναμισμό, της ευφυίας με την αφέλεια, η ικανότητα να κάνεις όσους πλησιάζουν να φαντάζονται και να μαντεύουν, ξέροντας πως ποτέ δε θα σε κατέχουν.
Θηλυκότητα είναι οι εμπειρίες, που δεν κατονομάζονται, τα αντίθετα που συναινούν με το χρόνο, η αγνότητα που έγινε σύνεση, η ευγένεια, όταν οι υπόλοιπες γίνονται αθυρόστομες, η προθυμία εκεί που οι άλλες επικαλούνται δικαιώματα και η διεκδίκηση, όταν κάποιες δειλιάζουν παρά τις μεγαλοστομίες τους.
Θηλυκότητα είναι η τέχνη του να χαρίζεσαι ως δώρο αποκλειστικά σε εκείνους που για σένα αγωνίστηκαν, η μαγεία του να αποκαλύπτεις λίγα και να πυροδοτείς πολλά, ο ρομαντισμός, που δε γίνεται γλυκανάλατος, η αυτοπεποίθηση, που δε μετατρέπεται σε θρασύτητα.
Θηλυκότητα είναι η σεξουαλική διαθεσιμότητα με τη σωφροσύνη της άρνησης, η αυτονομία, που γίνεται συγκατάβαση, το κάλλος, που εμποτίζεται από το μέτρο…
Η θηλυκότητα είναι, δυστυχώς, μια ξεχασμένη από τις πολλές τέχνη…
Ευστράτιος Παπάνης, Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνιολογίας
Πανεπιστημίου Αιγαίου

ΕΠΙΚΤΗΤΟΣ Ένα αφιέρωμα για την ψυχολόγο της ΟΚΡΑ επαναξιολόγηση 15/02/2021

Φίλες και Φίλοι καλησπέρα, το μενού σήμερα της ΛΟΓ έχει σοφές σκέψεις από τον Επίκτητο. Ο λόγος που επέλεξα τον φιλόσοφο Επίκτητο είναι γιατί ίσως με το σκεπτικό του να βοηθήσει την ψυχολόγο μας να γίνει πιο φιλοσοφημένη, και καλύτερη στην επιλογή που έκανε. Εγώ πιστεύω πως έχει όλα τα προσόντα να διαπρέψει στην ψυχολογία και όχι μόνο. Σύντομα ο κορυφαίος μουσικόσυνθέτης Γιώργος Χατζής θα αποφανθεί για το ταλέντο της στη μουσική και στα φωνητικά. Σας χαιρετώ, με σεβασμό ο Επικούρειος Πέπος.

Ο Επίκτητος (Έλληνας στωικός φιλόσοφος) πίστευε ότι ο κύριος σκοπός της φιλοσοφίας είναι να βοηθήσει τους κοινούς ανθρώπους να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικά στις προκλήσεις της καθημερινής ζωής και να αντιμετωπίσουν τις αναπόφευκτες σοβαρές απώλειες, τις απογοητεύσεις και τις λύπες της ζωής.

Η συμπεριφορά του ήταν εκείνη του ανοιχτόκαρδου, ταπεινού δασκάλου που παρότρυνε τους μαθητές του να μάθουν να ζουν σοφά, παίρνοντας τη ζωή τους στα σοβαρά και ο ίδιος ήταν το καλύτερο παράδειγμα για αυτούς, εφόσον «ζούσε το λόγο του», δηλαδή πραγμάτωνε αυτά που έλεγε. Ο Επίκτητος πίστευε ότι ο κύριος σκοπός της φιλοσοφίας είναι να βοηθήσει τους κοινούς ανθρώπους να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικά στις προκλήσεις της καθημερινής ζωής και να αντιμετωπίσουν τις αναπόφευκτες σοβαρές απώλειες, τις απογοητεύσεις και τις λύπες της ζωής. Η ηθική διδασκαλία του είναι απογυμνωμένη από συναισθηματικότητα, ευσέβεια, και ακατανόητες μεταφυσικές ορολογίες. Για τον Επίκτητο, η ευτυχισμένη ζωή και η ζωή της αρετής είναι συνώνυμες. Η ευτυχία και η προσωπική ολοκλήρωση είναι οι φυσικές συνέπειες του να κάνεις το σωστό. Η ιδέα του Επίκτητου σχετικά με την «καλή ζωή» δεν είναι θέμα του να ακολουθήσουμε «έναν οδηγό αγοράς», τυφλές εντολές, αλλά να εναρμονίσουμε τις πράξεις μας με τη φύση. Ο σκοπός δεν είναι να κάνουμε καλές πράξεις για να κερδίσουμε την εύνοια των θεών ή το θαυμασμό των άλλων, αλλά να επιτύχουμε την εσωτερική γαλήνη και κατ’ αυτό τον τρόπο τη διαρκή προσωπική ελευθερία. Η καλοσύνη είναι μία επιχείρηση ίσων ευκαιριών, διαθέσιμη στον καθένα την κάθε στιγμή: φτωχό ή πλούσιο, μορφωμένο ή απλοϊκό άνθρωπο. Δεν είναι η αποκλειστική δικαιοδοσία των «επαγγελματιών» του πνεύματος, όπως μοναχών, αγίων ή ασκητών. Ο Επίκτητος προώθησε μία αντίληψη της αρετής που ήταν απλή, συνηθισμένη και καθημερινή στην έκφραση της. Αντί των ασυνήθιστων ξεχωριστών επιδείξεων καλοσύνης, ήταν υπέρ μιας ζωής που να τη ζει κανείς σταθερά, σύμφωνα με τη θεία θέληση. Η συνταγή του Επίκτητου για τη καλή ζωή επικεντρωνόταν σε τρία θέματα: να γίνεις κύριος των επιθυμιών σου, να εκτελείς τα καθήκοντα σου, και να μάθεις να σκέπτεσαι καθαρά για τον εαυτό σου και για τις σχέσεις σου με την ευρύτερη ανθρώπινη κοινωνία. Το αληθινό έργο ενός ανθρώπου ο ίδιος αναφέρει ο Επίκτητος πως είναι: «Να μάθει πώς να απαλλάσσει τη ζωή του από τις οδύνες, τους θρήνους, τα «Αχ, εγώ» τα «Πόσο δυστυχισμένος είμαι», από τις συμφορές και τις αναποδιές. Για το ρόλο του σαν δάσκαλος ο Επίκτητος αναφέρει αντίστοιχα ότι «θέλει να κάνει τους μαθητές του, όχι μόνο ελεύθερους, γαλήνιους και ευτυχισμένους αλλά και ατάραχους μπροστά στα εμπόδια, την καταπίεση και τον καταναγκασμό». Συνεπώς ο ίδιος αναγνώριζε ότι η καθημερινή ζωή είναι γεμάτη δυσκολίες διαφόρων βαθμών. Ανάλωσε τη ζωή του σκιαγραφώντας το μοναδικό μονοπάτι προς την ευτυχία, την ολοκλήρωση και την ηρεμία, άσχετα από ποιες τυχαίνει να είναι οι ιδιαίτερες περιστάσεις κάποιου. Τα διδάγματα του έχουν μιαν ανεξήγητα σύγχρονη εφαρμογή. Κατά διαστήματα, η φιλοσοφία του μοιάζει με την καλύτερη εκδοχή της σύγχρονης ψυχολογίας.

Η σκέψη του θεωρήθηκε ως μία από τις κεντρικές ρίζες της σύγχρονης ψυχολογίας της αυτοδιαχείρισης, καθώς η θεραπεία δεν απαιτεί πάντα την αντιμετώπιση τόσο των φυσιολογικών ζητημάτων όσο των ψυχολογικών, δίνοντας έτσι τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. 

Ας δούμε κάποιες από τις συμβουλές του προς αυτήν την κατεύθυνση: «Για οτιδήποτε μας συμβαίνει να θυμόμαστε να στραφούμε στον εαυτό μας και να αναρωτηθούμε πόση δύναμη έχουμε για να το αντιμετωπίσουμε». Ας ακολουθήσουμε το παράδειγμα του αθλητή και ας πούμε: «Για αυτό έχω κάνει εξάσκηση, για αυτό έχω κάνει προπόνηση», έτσι δεν θα μας συμβεί κάτι χειρότερο από αυτό που μπορεί να περιμένουμε, εφόσον έχουμε προετοιμαστεί για αυτό. Κάθε φορά που βρισκόμαστε σε μία δύσκολη θέση, ας πούμε στον εαυτό σας: «Αυτό δεν απασχολεί ούτε το φτωχό μου κορμί ή την φτωχή μου περιουσία, ούτε τις ασήμαντες πεποιθήσεις μου. Για μένα όλα είναι καλά σημάδια αν το θέλω, γιατί όποια και αν είναι η τελική έκβαση μπορώ να ωφεληθώ από αυτή». Είναι σημαντικό να μπορούμε βλέπουμε την θετική πλευρά των πραγμάτων, η αρνητική προοπτική δεν είναι πάντα ούτε απαραίτητη, ούτε και η καλύτερη λύση. Ας αποφύγουμε να μιλάμε με αυτό τον τρόπο: «Πόσο άτυχος είμαι που μου συνέβη αυτό». Αλλά καλύτερα ας πούμε «Πόσο τυχερός είμαι, γιατί παρόλο που μου συνέβη αυτό, συνεχίζω να ζω ήρεμος, αφού δεν έχω συντριβεί από το παρόν, ή δεν τρομάζω για το μέλλον», ή ακόμη «Αυτό δεν είναι κακοτυχία, αλλά το γεγονός ότι το υπομένω με καλή διάθεση είναι μεγάλη τύχη».. Είναι λάθος να αφήνουμε να ριζώνουν στο νου μας αρνητικές σκέψεις και εικόνες γιατί: Αν κεντρίζει τη φαντασία μας ένα πράγμα που δεν μπορούμε να ελέγξουμε, ας το αντιμετωπίσουμε με την νόηση μας, ας τη νικήσουμε, μην την αφήσουμε να δυναμώσει ή να φτάσει στο επόμενο σκαλοπάτι που είναι το να ζωγραφίζει (στο νου μας) τις εικόνες που αυτή θέλει (η φαντασίωση). 

Ας προσπαθήσουμε να αποσπαστούμε από τις θλιβερές σκέψεις μας και να σκεφτούμε κάτι άλλο, εξασκώντας τον νου μας. Τελικά ίσως ο Επίκτητος ενδιαφερόταν περισσότερο για την θεραπεία του εαυτού μας παρά για τις αφηρημένες θεωρίες του Εγώ. Η ηθική του είναι μία ηθική ατομικής απελευθέρωσης από τα ψυχολογικά δεσμά, γι’ αυτό και η διδασκαλία του Επίκτητου είναι τόσο παραδοσιακή όσο και εξίσου σύγχρονη. Σε μία κοινωνία που σήμερα (στην πράξη αν όχι ρητά) θεωρεί την επαγγελματική επιτυχία, τα πλούτη, τη δύναμη, και τη φήμη επιθυμητά πράγματα, άξια προς θαυμασμό, ο Επίκτητος τα θεωρεί ασήμαντα και άσχετα προς την αληθινή ευτυχία. Εκείνο που τον ενδιαφέρει πρωταρχικά είναι τι είδους άτομο γίνεσαι, τι είδους ζωή κάνεις. Ο Επίκτητος είναι η φωνή της συνείδησης όταν η σάρκα φαίνεται να καταδυναστεύει το πνεύμα, που μαστιγώνει την αδικία, την φαυλότητα και τον υλισμό.
ΠΗΓΗ: ENNEA ETH ΦΩΤΟΣ

28.9.16

Μία συνέντευξη του Οκτάβιου Πας στο Θανάση Λάλα.

Οκτάβιο Πας

Η μόνη ελπίδα είναι να βγάλουμε την ψυχή μας από το «μπαούλο». Ετσι θα μπει φρένο στο μυαλό μας.
Ο ποιητής ΤΟΝ περασμένο Νοέμβριο, όταν ένα γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων μετέδωσε από λάθος την είδηση του θανάτου του, ο ίδιος ο ποιητής σχολίασε: «Με λυπεί το γεγονός ότι αυτοί που θα θρηνήσουν τον θάνατό μου είναι τόσο βιαστικοί...».
Οι «βιαστικοί» του περασμένου Νοεμβρίου θα πρέπει να έτριβαν τα χέρια τους την Κυριακή 19 Απριλίου, όταν επιβεβαιώθηκε ότι ο Πας δεν ζει πια ανάμεσά μας. Ο νομπελίστας ποιητής ­ ένας από τους μεγαλύτερους στοχαστές του αιώνα μας ­ υπέφερε από καρκίνο τον τελευταίο χρόνο και πολύ έντονα προβλήματα στην καρδιά του. Τους τελευταίους μήνες η κατάστασή του πήγαινε από το κακό στο χειρότερο. Πριν από μία εβδομάδα «ησύχασε». Μας άφησε με ένα ράφι βιβλία όπου στη θέση του συγγραφέα υπάρχει το όνομά του. Μας άφησε κληρονομιά τη σκέψη του.

Ο Οκτάβιο Πας γεννήθηκε στις 31 Μαρτίου 1914, όταν το Μεξικό σπαρασσόταν από την επανάσταση. Η οικογένεια της μητέρας του καταγόταν από την Ανδαλουσία της Ισπανίας αλλά στις φλέβες του κυκλοφορούσε και ινδιανικό αίμα, γεγονός που τον έκανε ιδιαιτέρως υπερήφανο και επηρέασε ολόκληρη τη ζωή και το έργο του.
Ο μεξικανός πατέρας του ήταν δικηγόρος και ένθερμος υποστηρικτής του Εμιλιάνο Ζαπάτα. Για μια εποχή έγινε μάλιστα και αντιπρόσωπός του στις ΗΠΑ, όπου ο Πας πέρασε μέρος της παιδικής του ηλικίας, μια εμπειρία που τον σημάδεψε βαθιά. Η οικογένειά του όμως καταστράφηκε από τον εμφύλιο πόλεμο και ο ποιητής και δοκιμιογράφος μεγάλωσε με στερήσεις.
Ως μαθητής σε καθολικό σχολείο ανακάλυψε ότι ήταν άθεος και ως φοιτητής στο Πανεπιστήμιο της Πόλης του Μεξικού ενδιαφέρθηκε για την άκρα Αριστερά και άρχισε το γράψιμο. Η πρώτη ποιητική συλλογή του «Luna Silvestre» («Ασημένιο Φεγγάρι») δημοσιεύτηκε το 1933, λίγο προτού κλείσει τα 20. Ο τραγικός θάνατος του πατέρα του ένα χρόνο αργότερα τον ενέπνευσε για να γράψει το «Vigilias: fragmentos del diario de un sonador» («Ολονυκτίες: αποσπάσματα από το ημερολόγιο ενός ονειροπόλου»). Το βιβλίο όμως που τον καθιέρωσε ήταν το «Libertad bajo palabra» («Ελευθερία υπό όρους»), το οποίο πρωτοκυκλοφόρησε το 1935 αλλά διάφορες εκδόσεις του με αλλαγές στο περιεχόμενο κυκλοφορούσαν ως το 1957.
Ο Πας ήταν ένας αυθεντικός σοσιαλιστής που νοιαζόταν βαθιά για την τύχη των εργατών και των κοινωνικά αδικημένων, των αποκαλούμενων «τσικάνος» στο Μεξικό. «Και εγώ ο ίδιος αισθάνομαι "τσικάνο" και πιστεύω ότι "τσικάνο" είναι ένας Μεξικανός που έχει φθάσει στα άκρα» έλεγε. Στη Μέριδα, την πρωτεύουσα της επαρχίας Γιουκατάν, όπου εγκαταστάθηκε για κάποιο διάστημα, ίδρυσε ένα σχολείο όπου φοιτούσαν δωρεάν τα παιδιά των εργατών και των αγροτών, των «καμπεσίνος».

Οταν επέστρεψε στην Πόλη του Μεξικού, έκανε τον πρώτο από τους δύο γάμους του, ανέλαβε μια στήλη στην εφημερίδα της Συνομοσπονδίας των Μεξικανών Εργατών και άρχισε να διευθύνει διάφορα περιοδικά στα οποία εξέθετε τις θεωρίες του για την ποίηση και τη σχέση της με την κοινωνία. «Το να καταλάβεις ένα ποίημα σημαίνει, πρώτα από όλα, να το ακούσεις. Οταν διαβάζεις ένα ποίημα, το ακούς με τα μάτια, όταν το ακούς το βλέπεις με τα αφτιά. Το ποίημα πρέπει να προκαλεί τον αναγνώστη, να τον αναγκάζει να ακούσει ­ να ακούσει τον εαυτό του».
Το 1945 ο Πας, ο οποίος μιλούσε ισπανικά, γαλλικά, αγγλικά και πορτογαλικά και λίγα ελληνικά και ρωσικά, μπήκε στο διπλωματικό σώμα και στάλθηκε να υπηρετήσει στο Παρίσι, όπου έκανε παρέα με τον Αντρέ Μπρετόν και τους σουρεαλιστές. Τα διπλωματικά καθήκοντά του τα θεωρούσε απλώς μια άλλη πλευρά της ζωής του, παράλληλη με την ποίηση, και ουδόλως τον εμπόδιζαν να γράφει φιλοσοφικά δοκίμια και λογοτεχνικές κριτικές.
Το 1962 ορίστηκε πρέσβης του Μεξικού στην Ινδία, από όπου έκανε πολλά ταξίδια στην Ιαπωνία. Εξι χρόνια αργότερα ωστόσο αναγκάστηκε να παραιτηθεί, ως διαμαρτυρία κατά της κυβέρνησης της χώρας του που αιματοκύλισε διαμαρτυρόμενους φοιτητές στην Πόλη του Μεξικού, και εγκαταστάθηκε στο Παρίσι.

Οταν επέστρεψε στην πατρίδα του, ίδρυσε ένα λογοτεχνικό περιοδικό και συνέχισε τα ταξίδια του ανά την υφήλιο. Για μια εποχή δίδαξε και στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Ελαβε πολλά βραβεία, με κορυφαίο το Νομπέλ Λογοτεχνίας το 1990. Ο λόγος του στην τελετή απονομής είχε τίτλο «Ψάχνοντας το παρόν», φράση που περιγράφει όλη τη ζωή του κατά την οποία αναζητούσε διαρκώς τα βαθύτερα νοήματα της πολιτικής και της ποίησης αλλά κυρίως την αθέατη πλευρά του κόσμου.
Τον Οκτάβιο Πας τον συνάντησα στο Παρίσι πριν ένα χρόνο περίπου - αφού προηγήθηκαν πολλές αποτυχημένες προσπάθειες πριν κλείσω αυτό το ραντεβού μαζί του. Το αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης δεν είχε δημοσιοποιηθεί ως σήμερα. Καθυστερούσα τη δημοσίευσή του για να συμπέσει με ένα νέο βιβλίο του που επρόκειτο να εκδοθεί στην Ελλάδα. Δυστυχώς ο ποιητής «έφυγε» και το τελευταίο αυτό ταξίδι του έγινε η αφορμή να δημοσιεύσουμε μία εβδομάδα μετά τον θάνατό του αυτή τη συνομιλία μας.
Δεν θα ξεχάσω τα μάτια του, δεν θα ξεχάσω τη φωνή του, δεν θα ξεχάσω τη γραβάτα του και το τουίνγκ σακάκι του. Δεν θα ξεχάσω την ελληνική φράση που μου είπε μόλις συναντηθήκαμε: «Κάποτε μιλούσα και ελληνικά». Δεν θα ξεχάσω μια υπέροχη συνέντευξή του που είχα διαβάσει στην «Ελευθεροτυπία» ­ την είχε κάνει η κυρία Τέτα Παπαδοπούλου ­ η οποία με έκανε να επιμείνω ακόμη πιο θερμά ώσπου να καταφέρω να τον συναντήσω.
Η συνάντησή μας δεν είχε διαρκέσει παρά μόνο 40 λεπτά και γι' αυτό θεωρώ ότι πολλά από αυτά που θα ήθελα να τον ρωτήσω τελικώς δεν κατάφερα να τα ρωτήσω. Ας είναι... Γιατί η συνάντηση με έναν ποιητή αξίζει όταν σου αφήνει τη γεύση του ανικανοποίητου. Αυτά.
­ Σας αρέσει να συναντάτε ανθρώπους που δεν γνωρίζετε;

«Μου αρέσουν οι συναντήσεις με τους ανθρώπους γενικότερα. Δεν μπορώ την τηλεφωνική επαφή π.χ., με απωθεί. Ακόμη προσπαθώ να γράφω με μολύβι. Σκέφτεται αλλιώς ένας άνθρωπος που γράφει με μολύβι. Και οι παλιοί λογιστές που έκαναν λογαριασμούς με το χέρι στο χαρτί είχαν άλλη εντύπωση για την αξία του χρήματος!». (χαμογελάει)
­ Είναι απειλή η τεχνολογία, αυτή η επίθεση της τεχνολογίας;
«Τίποτε δεν μπορεί να απειλήσει τον άνθρωπο, την ανθρώπινη ψυχή. Η μόνη απειλή του ανθρώπου είναι ο ίδιος ο άνθρωπος. Αρα η τεχνολογία ως τεχνολογία δεν μπορεί να κάνει κακό. Κακό κάνει γιατί ο ίδιος ο άνθρωπος τη χρησιμοποιεί εναντίον του».
­ Γιατί τη χρησιμοποιεί εναντίον του;
«Προσπαθεί να πετύχει ο άνθρωπος μέσω της τεχνολογίας πράγματα που είναι αδύνατον να πετύχει ως ανθρώπινη οντότητα. Π.χ., να αναπτύξει ταχύτητες που δεν μπορεί να παρακολουθήσει το ανθρώπινο μυαλό. Αυτό οδηγεί τον άνθρωπο σε μια ασάφεια. Οσο πιο μεγάλη ταχύτητα αναπτύσσουμε τόσο χάνουμε την όρασή μας! Δεν βλέπουμε τα "κοντινά", μόνο τα "μακρινά" διακρίνουμε. Και αυτό μας κάνει να ζούμε με τα "μακρινά" χάνοντας το παρόν, που είναι το ζητούμενο, που είναι η ζωή, που είναι η γέφυρα με το μέλλον. Εν ονόματι του μέλλοντος, να ξέρετε, έγιναν εγκλήματα στη σύγχρονη ιστορία».
­ Οπως;
«Αυτό επεκαλείτο ο σταλινισμός: μια καλύτερη ζωή και θυσίες σήμερα για ένα καλύτερο μέλλον. Μια φοβερή απάτη που οδήγησε εκατομμύρια ψυχές σε πρόωρο θάνατο!».
­ Πώς καλυτερεύει τελικώς η ζωή, αν καλυτερεύει, αν υπάρχει ελπίδα;
«Η πρόοδος έχει να κάνει με το "κάθε ημέρα". Οταν ζούμε την ποιότητα στην καθημερινή μας ζωή, αυτό προμηνύει ένα καλύτερο αύριο! Γι' αυτό επιδιώκω τις συναντήσεις με τους ανθρώπους. Αυτό είναι ποιότητα ζωής: η καθημερινή επαφή με τους ανθρώπους».
­ Τι καταστρέφει την ποιότητα της ζωής μας;
«Η αποθέωση του συνόλου, η εφεύρεση της φυλής, του κόμματος! Αν θέλετε, αυτό ήταν το κακό του ναζισμού! Το μεγαλύτερο κακό ­ για να είμαστε ακριβείς ­ γιατί τα κακά του ναζισμού είναι πολλά! Το μεγαλύτερο κακό λοιπόν είναι που έθεσε την ανθρώπινη οντότητα στην υπηρεσία της φυλής, του συνόλου».
­ Μα αυτό δεν ήταν αναγκαίο για να ζήσει ο άνθρωπος ως κοινωνικό ον;
«Δεν είμαι φιλόσοφος για να διατυπώσω μια δομημένη φιλοσοφική απάντηση στο ερώτημα αυτό. Το μόνο όμως που μπορώ να πω ως άνθρωπος που σκέφτομαι είναι ότι η έννοια του κόμματος ή της φυλής είναι μια θρησκευτική έννοια. Εχει να κάνει με την άρνηση της διαφορετικότητας εν ονόματι της ομοιομορφίας. Αλλά η ομοιομορφία δεν είναι παρά ένα τέχνασμα της εξουσίας για να ελέγχει τους ανθρώπους και όχι για να προφυλάσσει την κοινωνία! Οι κοινωνίες είναι πιο ευτυχείς, πιο δημιουργικές, όταν η διαφορετικότητα ανθεί... Αρκεί να μπορούν να χρησιμοποιούν δημιουργικά τη διαφορετικότητα. Πράγμα ομολογουμένως δύσκολο αλλά όχι ανέφικτο. Σήμερα όλα έχουν γίνει "έμμεσα" στις κοινωνίες. Τίποτα πια δεν είναι "άμεσο". Μιλάμε για έμμεση δημοκρατία, για έμμεση κριτική, για έμμεση τέχνη! Το "άμεσο" σπανίζει».
­ Μα είναι δύσκολο με την πληθυσμιακή έκρηξη να μιλάμε π.χ. για «άμεση» δημοκρατία.
«Δεν θα διαφωνήσω. Αυτό όμως σημαίνει ότι η δημοκρατία θέλει επαναπροσδιορισμό. Γιατί ως έμμεση είναι άδικη και συχνά αβίωτη! Ο εκφυλισμός της δημοκρατίας οφείλεται κυρίως στον έμμεσο χαρακτήρα της!».
­ Ποια είναι τα βασικότερα προβλήματα της δημοκρατίας σήμερα;
«Το ότι η σημαία της ­ που ήταν από την εποχή της Γαλλικής Επανάστασης το τρίπτυχο Ελευθερία - Ισότητα - Αδελφότητα ­ ξεθώριασε. Θέλουν επαναπροσδιορισμό αυτές οι έννοιες. Οι έννοιες των λέξεων θέλουν μπόλιασμα από εποχή σε εποχή. Αν δεν συνεχίσουμε να τις μπολιάζουμε με νέα δεδομένα, κάποια στιγμή αδυνατούν και μαραίνονται».
­ Για σας τι σημαίνει η λέξη «ελευθερία» σήμερα;
«Η ελευθερία σήμερα, εν ονόματι της οποίας γίνονται όλα, από τα καλά ως τα μεγαλύτερα κακά, είναι το πιο παρεξηγημένο πράγμα. Αν θέλετε, οι ανισότητες σήμερα έχουν την πηγή τους στην ανεξέλεγκτη ελευθερία!».
­ Θέλετε να μου δώσετε ένα παράδειγμα;
«Στο Μεξικό έχω ένα γνωστό, πολύ πλούσιο άνθρωπο, που πλούτισε σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Αυτός ο άνθρωπος, όταν μιλάς μαζί του, λέει: "Το παν είναι το χρήμα. Το χρήμα είναι ο Θεός. Για τον Θεό λοιπόν μπορώ να κάνω οτιδήποτε. Είμαι ελεύθερος κι εγώ, ένας πρώην προλετάριος, να γίνω πλούσιος". Πώς; "Πουλώντας όπλα... Απλό!". Είναι ένα επάγγελμα και αυτό. Η κοινωνία δίνει την ελευθερία αυτή. Αλλο αν αυτή η ελευθερία είναι καταστροφική για τους γύρω. Δόθηκαν ελευθερίες στην εποχή μας και δεν υπήρξαν περιορισμοί. Η ελευθερία που είναι ωφέλιμη έχει πάντα στο πλάι της μια σειρά περιορισμούς».
­ Πάντα οι περιορισμοί γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης.
«Οπως και η ελευθερία χωρίς περιορισμούς. "Ο φόβος μάς προφυλάσσει" έλεγε ένας σοφός άνθρωπος που είχα γνωρίσει στην Ινδία. Πιστεύω ότι ο φόβος δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα μέτρο! Ο φόβος μάς οδηγεί. Δεν μπορεί να το ξεχνάμε. Η ελευθερία στην εποχή μας έχει την τάση να καταργήσει τον φόβο! Οι μεγαλύτερες εφευρέσεις οδηγήθηκαν από τον φόβο!».
­ Υπάρχει μια μεγάλη εφεύρεση που νιώθετε ότι σήμερα είναι στην υπηρεσία μιας καλύτερης ζωής, ενός καλύτερου μέλλοντος;
«Ναι... Σήμερα επιτακτικά καλούμεθα να εφεύρουμε και πάλι τον "άνθρωπο"»!
­ Τι εννοείτε; Μπορείτε να γίνεται λίγο πιο σαφής;
«Πόσο πιο σαφής»; (χαμογελάει)
­ Τι εννοείτε όταν λέτε «να εφεύρουμε ξανά τον άνθρωπο;»!
«Πρέπει να ξαναπιστέψουμε στην ύπαρξη του μυαλού και της ψυχής μας! Τελευταία κινδυνεύουμε να πιστέψουμε ότι ο άνθρωπος είναι μόνο μυαλό, μόνο λογική! Με έναν πολύ έντεχνο τρόπο κάποιοι σκέπασαν με μια "βαριά κουβέρτα" τα συναισθήματά μας. Αρα δεν βρίσκουμε διέξοδο στο μυστήριο της ύπαρξης, αν και μας βασανίζει».
­ Η ψυχή αυτόν τον ρόλο παίζει;
«Η ψυχή κάνει τον καθένα μας αναντικατάστατο. Η ψυχή μάς κάνει μονάδα... Το μυαλό, η επικράτηση του μυαλού έναντι της ψυχής, μεταμορφώνει τη μονάδα σε ένα μεγάλο μηδενικό, μέρος ενός συνόλου!».
­ Αλήθεια πώς φαντάζεστε το «δωμάτιο της ψυχής»;
«Η ψυχή, πρώτα πρώτα, δεν κατοικεί σε ένα δωμάτιο».
­ Πού κατοικεί η ψυχή;
«Μια έρημος είναι το σπίτι της ψυχής του καθενός μας. Ο καθένας πρέπει να ανακαλύψει την έρημό του. Μόνο έτσι μπορεί να αντέξει το ανεξήγητο της ύπαρξής του. Και το ανεξήγητο πιάνει πολύ περισσότερο χώρο μέσα μας από όσο είναι δυνατόν να εξηγήσουμε! Δυστυχώς η πιο σημαντική γνώση είναι η γνώση ότι το ανεξήγητο της ύπαρξης μας κάνει συγκεκριμένους, μας κάνει ανθρώπινες οντότητες! Επειδή η ψυχή έχει σκεπαστεί από το μυαλό στην εποχή μας, κυριαρχούν ο εθνικισμός και ο θρησκευτικός φανατισμός, που για μένα είναι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Ο άνθρωπος δεν έχει ανάγκη να πιστέψει σε έναν θεό, όταν έχει την ψυχή του σε εγρήγορση! Στον Θεό πιστεύουν όσοι χάνουν την ψυχή τους. Ο Θεός έρχεται να γεφυρώσει τον άνθρωπο που απώλεσε την ψυχή του με το άγνωστο, με το ανεξήγητο της ύπαρξης!».
­ Εσείς πιάσατε ποτέ τον εαυτό σας να χάνει την ψυχή του;
«Ολοι έχουμε τέτοιες εμπειρίες. Μέσα σε μια κοινωνία κατανάλωσης των πάντων δεν μπορεί να ξεφύγει κανείς».
­ Τι είναι αυτό που μας βοηθάει να μη χάσουμε την ψυχή μας;
«Η ποίηση εμένα... Η τέχνη γενικότερα».
­ Ποιος είναι ο λόγος του συγγραφέα σήμερα; Ο νομπελίστας Κεζανμπούρο Οε μού έλεγε «ο συγγραφέας είναι μια γέφυρα...».
«Είναι ο εκπρόσωπος ενός κόσμου άγνωστου, ακατανόητου. Αυτό είναι ο συγγραφέας! Είναι ο άνθρωπος που δικαιώνει την ύπαρξη του λάθους, σε έναν κόσμο που κυνηγάει την τελειότητα. Είναι ο άνθρωπος που τραβάει το λευκό σεντόνι του φαντάσματος και αποδεικνύει ότι το "φάντασμα" είμαστε εμείς οι ίδιοι. Είναι ο άλλος εαυτός μας που πιστεύει στο "αιώνιο" ενώ αιώνιο δεν υπάρχει! Ο συγγραφέας είναι αυτός που απαντάει "ναι" στην ύπαρξη του "κακού"... μόνο που συμπληρώνει ταυτοχρόνως: "Το κακό είναι η αφορμή για να παλέψουμε και να νικήσουμε τον εαυτό μας"!».
­ Εσείς τι λέτε πιο εύκολα στη ζωή σας: το «ναι» ή το «όχι»;
«Το "όχι". Το διαπιστώσατε νομίζω και εσείς εμπράκτως. Για να σας πω αυτό το "ναι", για μια συνάντηση, είπα πολλά "όχι" πρώτα!». (χαμογελάει)
­ Γιατί σήμερα οι άνθρωποι λένε τόσο εύκολα «ναι»;
«Η μοναξιά... Φοβούνται τη μοναξιά του "όχι"! Ξέρετε είναι πολύ εύκολο να πέσεις στο ποτάμι και, χωρίς να κάνεις τίποτε, να αφεθείς να παρασυρθείς από το ρεύμα! Είναι πολύ δύσκολο να αντισταθείς. Γι' αυτό τιμώ τους αντιφρονούντες όπου και αν βρίσκονται. Αυτός που λέει "όχι" είναι ένας αντιφρονών! Σε μια κοινωνία που βολεύεται να συμφωνεί, αυτός που διαφωνεί φωτίζει με διαφορετικότητα την πληκτική ομοιομορφία! Αν θέλετε, αυτός ήταν ο θάνατος του καλλιτέχνη στην εποχή μας!».
­ Ποιος;
«Οι καλλιτέχνες έπαψαν να αντιστέκονται... έπαψαν να είναι τα τρανά "όχι" της εποχής τους. Ετσι και αυτοί έγιναν εμπορεύματα, ξεπουλήθηκαν στο ράφι της κατανάλωσης! Η τέχνη με τα "όχι" της δείχνει σε έναν κόσμο που λέει σε οτιδήποτε "ναι", ποιο είναι το μέλλον. Δυστυχώς σήμερα και η τέχνη λέει μόνο "ναι" και γι' αυτό δεν έχει επαφή με το μέλλον».
­ Ναι, αλλά έτσι έχει, όπως υποστηρίζουν μερικοί, επαφή με το μεγάλο κοινό...
«Μα ο ρόλος της τέχνης δεν είναι να έχει επαφή με το μεγάλο κοινό... Η τέχνη είναι φως στο σκοτάδι και όχι σκοτάδι στο φως! Με τα "ναι" της η τέχνη το μόνο που καταφέρνει είναι να κολακεύει το κοινό! Με την κολακεία δεν προχωρούμε... Στεκόμαστε στο ίδιο σημείο, βλεπόμαστε στον καθρέφτη και αυτοθαυμαζόμαστε!».
­ Με τι προχωρούμε;
«Με τη συνεχή κριτική! Η "κολακεία" του κοινού είναι ο θάνατος της τέχνης και η κατάργηση της μοναξιάς του καλλιτέχνη. Για να δεις το μέλλον, πρέπει να μην καθοδηγείσαι από το γούστο του κοινού!».
­ Οταν λέτε γούστο του κοινού τι εννοείτε;
«Κάτι που υπήρξε μια εποχή στις βιτρίνες, περάσαμε απέξω, μας έκλεψε την προσοχή, μπήκαμε μέσα, το πήραμε, πήγαμε σπίτι μας, το φορέσαμε και τώρα κυκλοφορούμε φορώντας το. Το "γούστο του κοινού" είναι η άλλοτε πρωτοπορία που τώρα έγινε το ρούχο και τη φοράνε».
­ Γιατί τα «όχι» οδηγούν τον καλλιτέχνη στη μοναξιά;
«Κάθε "όχι" είναι μια δήλωση διαφορετικότητας! "Οταν είμαστε όντως διαφορετικοί, είμαστε μόνοι" λέω σε κάποιο σημείο στο βιβλίο μου "Ο λαβύρινθος της μοναξιάς"! Και το εννοώ, όχι μόνο για τους Μεξικάνους, αλλά γενικότερα σαν μια διαπίστωση της ζωής. Τα "όχι" μας είναι ό,τι έχουμε να δώσουμε στον κόσμο αυτόν που βρεθήκαμε για μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή».
­ Εχετε καταλάβει ποια είναι η διαφορά ενός καλλιτέχνη, ενός ποιητή από τους υπόλοιπους κοινούς ανθρώπους;
«Δεν υπάρχει διαφορά με τη μορφή την κοινωνική! Απλώς ο καλλιτέχνης δηλώνει τη διαφορετικότητά του. Τολμάει, όπως σας είπα, να ζήσει αρνούμενος. Αυτό το κάνει όχι γιατί πιστεύει ότι έτσι προσφέρει στους γύρω, αλλά γιατί δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Εγώ γράφω για να γίνω αυτό που είμαι και αυτό που δεν είμαι. Και στη μία περίπτωση και στην άλλη όμως ψάχνω τον εαυτό μου».
­ Μετά από τόσα χρόνια ψάξιμο πιστεύετε ότι τον βρήκατε;
(χαμογελάει) «Θα σας φανεί ως λογοπαίγνιο, αλλά είναι μια βαθιά αλήθεια. Ναι, τον βρήκα και διαπίστωσα ότι μου είναι ένας άγνωστος! (χαμογελάει) Αυτό, αν και θα έπρεπε να με λυπεί, με συγκινεί απεριόριστα. Φαντάζεστε να έψαχνα μια ολόκληρη ζωή για να βρω κάποιον που γνώριζα καλά; Επανερχόμενος στην αρχή της συζήτησής μας, θα ήθελα να συμπληρώσω τώρα κάτι ακόμη. Μου αρέσουν οι συναντήσεις με ανθρώπους και μάλιστα αγνώστους. Οταν συναντώ ανθρώπους και μετά από λίγο μου προκύπτουν όπως τους είχα φανταστεί, απογοητεύομαι. Μου αρέσουν οι ανεξιχνίαστοι άνθρωποι, οι άπιαστοι, αυτοί που περιέχουν την έκπληξη. Ξέρετε τι σημαίνει να έχεις κάνει σε μια ζωή χιλιάδες συναντήσεις και μετά από όλες αυτές τις συναντήσεις να συναντάς κάποια ή κάποιον που να διαπιστώνεις ότι αν δεν τον συναντούσες δεν θα είχες γνωρίσει κάτι σημαντικό; Ψάχνουμε ό,τι δεν ξέρουμε. Η γνώση είναι υπέροχη όσο μεταμορφώνεται σε τρένο που σε πάει στο άγνωστο. Είναι πληκτική, αφόρητη αν γίνει κρεβάτι πάνω στο οποίο σε παίρνει ο ύπνος».
­ Πείτε μου το πιο ενδιαφέρον μυαλό που συναντήσατε στη ζωή σας;
«Το μυαλό του μέσου Ινδού»!
­ Η πιο ενδιαφέρουσα ψυχή;
«Του Καμύ. Μια ψυχή που αντιστεκόταν σε έναν κόσμο ­ τον δυτικό ­ όπου κανένας δεν πίστευε ότι βάζει πνευματικά εμπόδια. Ο Καμύ έκανε αντίσταση στη Δύση όπως ο Κούντερα στην Ανατολική Ευρώπη την περίοδο του υπαρκτού σοσιαλισμού»!
­ Πιστεύετε στην αλήθεια;
«Πιστεύω ότι υπάρχει αποκάλυψη που οδηγεί σε ένα νέο μυστήριο. Η αλήθεια για μένα είναι η αποκάλυψη, όχι η γύμνια».
­ Κάτω από τις λέξεις που χρησιμοποιείτε γράφοντας ένα ποίημα ή ένα δοκίμιο υπάρχει μια απέραντη σιωπή ή μια εκκωφαντική κραυγή;
«Αναλόγως ποιος ακούει, ποιος σηκώνει τις λέξεις κάθε φορά! (χαμογελάει) Εγώ πάντως έμαθα από παιδί ότι έχει αξία ο λόγος αυτού που έμαθε να σιωπά. Ο πατέρας μου ήταν δικηγόρος και ένθερμος υποστηρικτής του Εμιλιάνο Ζαπάτα. Για μια εποχή μάλιστα υπήρξε εκπρόσωπός του στις ΗΠΑ. Ο πατέρας μου λοιπόν συχνά μου μιλούσε, μου μιλούσε για τα πάντα. Οταν με έβγαζε βόλτα μου μιλούσε συνέχεια. Ξαφνικά σιωπούσε μπροστά σε κάτι που του τραβούσε πολύ την προσοχή. Εγώ τα έχανα. Ξαφνικά πέφταμε για ώρα σε μια σιωπή βαθιά. Δεν λέγαμε τίποτε μεταξύ μας. Αυτό φάνταζε πιο δυνατό επειδή μιλούσε πολύ πριν. Αν ήταν ένας ολιγομίλητος άνθρωπος και οι σιωπές του θα ήταν αδιάφορες. Αυτός ο άνθρωπος λοιπόν μου είπε από παιδί μια φοβερή φράση... μια μυθική φράση που ως σήμερα με ακολουθεί».
­ Ποια φράση;
«"Για να μπορείς να μιλάς μάθε να σιωπάς"! Στη σιωπή κατοικούν οι λέξεις του ποιητή. Εκεί πλένονται, εκεί αρωματίζονται, εκεί ντύνονται».
­ Υπάρχουν πολλά είδη σιωπής ή η σιωπή είναι μία;
«Οι Κινέζοι λένε: "Υπάρχουν δύο είδη σιωπής: η σιωπή που προηγείται της ομιλίας και η σιωπή που έπεται". Για να είναι κανείς σιωπηλός, λέω εγώ, πρέπει να σπάει πού και πού τη σιωπή του. "Σιωπαίνουμε μπροστά στο ανεξήγητο, μετά πρέπει να μιλήσουμε γι' αυτό" έλεγε ο πατέρας μου».
­ Μια μακράς διάρκειας σιωπή είναι ο θάνατος;
«Ο θάνατος δεν έχει ποτέ να κάνει με αυτόν που πεθαίνει. Εχει πάντα να κάνει με τη ζωή. Οσο ζούμε τον σκεφτόμαστε· όταν εμείς πεθάνουμε, η απώλειά μας βασανίζει αυτούς που συνεχίζουν να ζουν».
­ Γιατί ο θάνατος μας φοβίζει τόσο;
«Γιατί κανένας δεν θέλει να σταματήσει το "κρυφτό". Ο θάνατος είναι το μόνο παιχνίδι που παίζουμε με τον ίδιο απολαυστικό τρόπο ως το τέλος της ζωής μας. Ο θάνατος είναι το μόνο παιχνίδι που μας συγκινεί ως το τέλος της ζωής, το ίδιο όσο μας συγκινούσαν τα παιχνίδια ως παιδιά. Βέβαια είναι ένα δύσκολο παιχνίδι. Πρέπει να ξέρεις πότε να κρυφτείς από τον θάνατο και πότε να του φανερωθείς».
­ Ποιοι είναι οι πιο καλοί παίκτες στο παιχνίδι του θανάτου;
«Αυτοί που λαχταρούν με όλη την ψυχή και το μυαλό τους τη ζωή. Με το άλλο της χέρι η λαχτάρα της ζωής χαϊδεύει πάντα τον θάνατο!».
­ Ποιο είναι το πιο επικίνδυνο πράγμα στην εποχή μας; Από τι κινδυνεύουμε περισσότερο;
«Από την έλλειψη της έννοιας "άνθρωπος". Ολα τα υπόλοιπα χωρίς τον καταλύτη "άνθρωπος" δεν έχουν καμία αξία, κανένα μέτρο, κανένα σκοπό. Ο σκοπός πιστεύω ότι στην εποχή μας χάθηκε. Δεν ξέρουμε πια και ούτε μας απασχολεί γιατί κάνουμε ό,τι κάνουμε. Εχουμε προγραμματιστεί απλώς να κάνουμε. Καταναλώνουμε χωρίς να ξέρουμε γιατί... Μας ενδιαφέρει, για παράδειγμα, να πάρουμε αυτοκίνητο, έστω και αν δεν έχουμε χρόνο να το οδηγήσουμε ή δεν υπάρχει χώρος να το παρκάρουμε. Εχουμε αυτοκίνητο αλλά δεν πάμε βόλτα. Και όμως το όνειρό μας έγινε να αποκτήσουμε το "μέσο" του ταξιδιού και όχι το ταξίδι. Δεν ξέρω αν με καταλαβαίνετε; Εχουμε γεμάτα ψυγεία αλλά μας φτάνουν μόλις λίγες θερμίδες για να ζήσουμε. Και όμως λυπούμαστε αν δεν έχουμε ένα γεμάτο ψυγείο. Δεν διαβάζουμε, δεν βλέπουμε τηλεόραση, δεν πάμε κινηματογράφο για να δώσουμε απαντήσεις στα ερωτήματά μας τα μεταφυσικά, τα πνευματικά, τα καθημερινά αλλά για να περάσει ο χρόνος. Καταναλώνουμε τη ζωή μας κυνηγώντας να αποκτήσουμε τα μέσα, αλλά όταν τα αποκτήσουμε δεν έχουμε σκοπό. Τελικός σκοπός μας πια είναι η απόκτηση των μέσων! Ο μόνος σκοπός μας· και αυτό είναι επικίνδυνο, πολύ επικίνδυνο».
­ Υπάρχει ελπίδα;
«Το είπα και στην αρχή. Η μόνη ελπίδα μας είναι να βγάλουμε την ψυχή μας από το "μπαούλο". Μόνο έτσι θα μπει φρένο στο τρεχαλητό του μυαλού μας. Το μυαλό είναι ένα σκυλί που αν δεν το δέσεις από την ψυχή ικανοποιεί τις επιθυμίες του όπως τα ζώα. Αρα οδηγεί τον άνθρωπο με ιλιγγιώδη ταχύτητα στον θαυμαστό κόσμο των ζώων. Με ρωτήσατε αν υπάρχει ελπίδα... Ναι, υπάρχει ελπίδα, αρκεί να πονέσουμε ξανά»!

­ Σας ευχαριστώ.
«Και εγώ».
ΠΗΓΗ: EΦΗΜΕΡΙΔΑ TO BHMA

26.9.16

Μία Καρυάτιδα, Ένας Ποιητής, Ένας Βιβλιοπώλης, Ένας Οικονομολόγος-Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας, Ένας Φοιτητής, και ο Επικούρειος Πέπος.

MΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ 25/09/2016 
Εις υγείαν της Κοντεσίνας Ηρούς!!! Ηρούλι πάτησες κιόλας τα 22!!! Πολύχρονη και Καλότυχη να είσαι, και φυσικά παντρεμένη στα 25 λόγω Πεπέ.
Φίλες και Φίλοι αγαπητοί συναθλητές της ποίησης και του αρχαίου κάλλους σας καλησπερίζω από το αρχηγείο της ΟΚΡΑ.
Η σημερινή μέρα ήταν πάρα πολύ ξεχωριστή, ξεχωριστή λόγω των γενεθλίων της Κοντεσίνας, και γιατί σήμερα πραγματοποιήθηκε η πρώτη φθινοπωρινή συνάντηση νέων και παλιών μελών της ΟΚΡΑ
Η συνάντηση των μελών έγινε στο γνωστό στέκι, δηλαδή στο καφέ του Μουσείου. Παρόντες ήταν οι: Kορνηλία, ο Ποιητής Χρυσοβαλάντης, ο Ερμής, (συμμαθητές και οι τρεις), ο Αρκάς, ο Mr Alex, και στα λίγα υπόλοιπα ο Επικούρειος Πέπος.
Ο Mr Alex ως βιβλιοπώλης ήθελα να γνωρίσει τον εκκολαπτόμενο ποιητή γιατί όταν διάβασε τα ποιήματα του Χρυσοβαλάντη διέκρινε, ώς ειδικός, πως αυτός ο νέος ποιητής είναι πολυτάλαντος και με λαμπρό μέλλον. Κανόνισε μάλιστα με τον Βαλάντη το επόμενο βιβλίο το οποίο θα είναι μυθιστόρημα να εκδοθεί από το ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ.
Η Κορνηλία-Σπυριδούλα no provlem!! ήταν μες στην τρελή χαρά γιατί βρισκόταν ανάμεσα στους παλιούς συμμαθητές της, τον Βαλάντη και τον Ερμή-Νικόλα. Ο Βαλάντης της υποσχέθηκε πως στην επόμενη ποιητική συλλογή θα υπάρχει ένα ποίημα για μια Καρυάτιδα!!! Δηλαδή για την ίδια!!! 
Όταν την πρώτη φορά στην παρουσίαση συνάντησα τον Ερμή-Νικόλα η Σπυριδούλα no provlem-Kornilia μου μίλησε γι' αυτόν με τα καλύτερα λόγια. 
Για λίγο τότε που συνομίλησα μαζί του, κατάλαβα πως τα λόγια της Σπυριδούλας no provlem-Kornilias είχαν βάση, και γι' αυτό ζήτησα να υπάρξει μια νέα συνάντηση στο Μουσείο, μαζί και με τον Βαλάντη. προκειμένου να έχουμε αρκετό χρόνο στη διάθεσή μας ώστε να γνωριστούμε καλύτερα. Αρχικά όπως σας έχω ήδη πει εντυπωσιάσθηκα από τον Βαλάντη, λόγω του χαρακτήρα του, εξίσου καλή εντύπωση μου έκανε και ο Ερμής. Ο Ερμής σπουδάζει στο Πάντειο Πανεπιστήμιο στο τμήμα Δημόσιας Διοίκησης, στο ίδιο τμήμα είναι και η συγχωριανή μας Όλγα Ραρρά εγγονή του Αλκιβιάδη Ραρρά, δηλαδή του πιο εργατικού ανθρώπου στην περιοχή της Θεσσαλίας. Δυστυχώς δεν θα δείτε φωτογραφίες του Ερμή γιατί αναχώρησε λίγο πιο νωρίς από την παρέα, κι' εγώ ως φωτογράφος δεν είχα φροντίσει να κάνω τη φωτογράφηση των μελών πιο πριν. Επίσης δεν υπάρχουν εικόνες από την τελετή υποδοχής, και της διαδικασίας του χρίσματος των νέων μελών λόγω του καταστατικού της ΟΚΡΑ το οποίο είναι δημιούργημα της νέας διοίκησης.
Ο Αρκάς είχε να μας πει κι αυτός ευχάριστα νέα, έχει επιλεγεί για το τρίτο στάδιο εξετάσεων της ΥΠΑ φίλε καλή επιτυχία.
Κατά τις 13.30 αναχωρήσαμε από το Μουσείο και αποφασίσαμε τα 4 μέλη, να επισκεφθούμε το θέατρο του Διονύσου, την Ακρόπολη, και την στοά Αττάλου. Ήταν μια καταπληκτική βόλτα, και ειδικότερα o Mr Alex την χάρηκε ιδιαίτερα. 
Εκεί που έγινε ένας μικρός χαμός ήταν όταν η Σπυριδούλα no provlem-Kornilia πήρε θέση Καρυάτιδας!!!!! δεν μπορείτε να φαντασθείτε το πόσες φωτογραφικές μηχανές στράφηκαν πάνω της. Αν ήταν από μεριά η Αντζελίνα Τζολί θα ζήλευε πάρα πολύ. Δεν θα υπερβάλω καθόλου αν πω πως η φωτογραφία της ταξίδεψε σήμερα σε όλα τα μήκη και πλάτη της οικουμένης. 
Γενικά η σημερινή μέρα ήταν πολύ γεμάτη και ενδιαφέρουσα. Στην επόμενη συνάντηση θα έχουμε μαζί μας και την Άλκηστη, την Διώνη, την Περικτιόνη, την οποία θα συναντήσω αύριο μετά από πολύ καιρό, και φυσικά την Μυρτώ και την Ηλέκτρα. Μακάρι να υπάρξει η δυνατότητα να έχουμε κοντά μας και την Ζαν Ντ' Άρκ, και γιατί όχι και την Όλγα. Τα κεράσματα ήταν από τον Mr Alex λόγω των γενεθλίων της Κοντεσίνας.
Κάπου εδώ σας χαιρετώ, με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο Επικούρειος Πέπος.
Σ' αυτές τις δυο φωτογραφίες έγινε ό χαμός!!
Απίστευτη φωτογραφία για ΟΣΚΑΡ σε κίνηση fuji tomo kazu είσαι θεός!!!



Ο ποιητής με την σημμαθήτριά του.



Λίγο μασάζ πριν την τελική ανάβαση και ενθρόνηση της Καρυάτιδας.
Από το δημοτικό μαζί.
Ο ποιητής με τον Επικούρειο Πέπο.
Άλεξ και Κορνηλία.
Η Καρυάτιδα αναπάυεται λίγο πριν την τοποθετήσουν στη θέση της.
Μουσείο Ακρόπολης, Άλεξ, Κορνηλία, Αρκάς, και Χρυσοβαλάντης.
ΟΙ πρωταγωνιστές της παράστασης.
Η Καρυάτιδα με γυαλιά.
Καρυάτιδα, Mr Alex, και Αρκάς.
Αρκάς και Καρυάτιδα.

Ο Καλλικράτης-Αρκάς και η Μούσα του.

Οι τρεις σωματοφύλακες της Ακρόπολης.
Ο Φειδίας και η Καρυάτιδα.


Συγχαρητήρια στο φωτογράφο, αυτή η φωτογραφία ταξίδεψε σήμερα σε όλον τον πλανήτη.



Αξίζουν πολλά εύγε στο φωτογράφο που πήρε αυτή την φωτογραφία.
Επιμέλεια και φωτορεπορτάζ από τον δαιμόνιο Fuji Tomo Kazu.

24.9.16

Χρυσοβαλάντης Αργυρίου ένας νέος ποιητής από το Γοργογύρι.

Κάντζα 24.09.2016, μία μέρα μετά την παρουσίαση του νέου και πολλά υποσχόμενου ποιητή, Χρυσοβαλάντη Αργυρίου, στους ποιητικούς κύκλους της πρωτεύουσας, και μία μέρα πριν τα γενέθλια της Κοντεσίνας Ηρούς.

Καλημέεεεεερα!!!! Γοργογύρι από την Μαγευτική και Ιστορική πόλη των Αθηνών. Φίλες και Φίλοι αγαπητοί φίλοι της Ποίησης και της Λογοτεχνίας σας καλημεροκαλησπερίζω από την Κάντζα Παλλήνης, και από την έδρα της ΟΚΡΑ στο Κορωπί.
Μετά από ένα πολύωρο ταξίδι -λόγω γιαγιάς- κατάφερα τελικά να παραβρεθώ στην παρουσίαση του βιβλίου του δικού μας ποιητή. Κατά τις 18.50 μαζί με την Σπυριδούλα νο πρόβλεμ!! φθάσαμε στην οδό Γερανίου 41 όπου βρίσκονται τα γραφεία της Πανελλήνιας Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών. Απ' αυτή την εκδήλωση θα σας παρουσιάσω σήμερα αρκετές φωτογραφίες. Η παρουσία μου εκεί ήταν διττή, παρέστην ως φίλος της ποίησης και του ποιητή, ως συγχωριανός του, και ως φωτορεπόρτερ των διεθνών ΜΜΕ και φυσικά του ιστολογίου της ΛΟΓ.
ΘΑ σταθώ ιδιαίτερα στην ομιλία του Χρυσοβαλάντη η οποία ήταν από στήθους, και όχι όπως συνήθως γίνεται. Φίλες και Φίλοι ήταν μια καταπληκτική ομιλία, αν κάποιος απλά άκουγε την ομιλία και δεν είχε εικόνα, δεν θα πίστευε πως αυτά τα λόγια ήταν από έναν 19χρονο. Ειλικρινά όλοι οι παρευρισκόμενοι ένιωσαν πολύ όμορφα που άκουγαν ένα νεαρό παιδί να αρθρώνει τόσο μεστό λόγο. Ιδιαίτερα η συμμαθήτριά του η Σπυριδούλα no provlem! ήταν πολύ συγκινημένη και περήφανη για τον συμμαθητή της. Όταν κάποια στιγμή πήρα τον λόγο και αναφέρθηκα στην πρόεδρο της ΛΟΓ την Κωνσταντίνα Ντακούλα, και το τι συνέβη όταν μου χάρισε το βιβλίο του Βαλάντη έγινε ένας μικρός χαμός. Επειδή έχω παραβρεθεί σε πολλές παρουσιάσεις βιβλίων, λόγω ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟΥ και γνώριζα τι είναι αυτό που κάνει μια εκδήλωση βαρετή, δεν έκανα κάποια ερώτηση, αλλά είπα στους παρευρισκόμενους μια μικρή ιστορία από την έκτη δημοτικού που αφορούσε τον Χρυσοβαλάντη. Όλοι μα όλοι συγκινήθηκαν πάρα πολύ και απόλαυσαν αυτή την μικρή, αλλά ενδιαφέρουσα ιστορία.
Επίσης εκείνο που μου έκανε μεγάλη εντύπωση ήταν το γεγονός πως ο ποιητής Χρυσοβαλάντης, δεν έχει καβαλήσει κάποιο καλάμι και τακτικά τόνιζε πως ο ίδιος δεν θεωρεί τον εαυτό του ποιητή αλλά έναν εργάτη των λέξεων. Εγώ θα έλεγα πως αυτό που έκανε ήταν μια σωστή κίνηση και μπράβο του, εμείς έχουμε όλο το δικαίωμα να τον αποκαλούμε ποιητή. Φίλε Βαλάντη όπως είπε και ο Θεόκριτος στον ποιητή Ευμένη, στο ποίημα του Καβάφη, ''και στο πρώτο σκαλί που έφτασες είναι μεγάλη τιμή''.
Ως συγχωριανός σου εύχομαι όπως ρέουν τα νερά των δυο ποταμών του χωριού μας, έτσι να ρέουν μέσα σου οι λέξεις και να μετασχηματίζονται σε ποίηση.
ΥΓ. Αν αύριο πραγματοποιηθεί η συνάντηση στο Μουσείο θα σας έχω και νέο φωτορεπορτάζ.
Σας χαιρετώ, και χαίρομαι πάρα πολύ που επέστρεψα στα πάτρια εδάφη για πολλούς λογοτεχνικούς και όχι μόνο λόγους. Με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο Επικούρειος Πέπος.
















 Περίπου 50 άτομα παραβρέθηκαν στην εκδήλωση. Στις δυο τελευταίες φωτογραφίες 2 παλιοί συμμαθητές, ο Χρυσοβαλάντης και η Κορνηλία.